Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Klaaske Compas - WaarBenJij.nu Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Klaaske Compas - WaarBenJij.nu

Beijing

Door: Klaaske

Blijf op de hoogte en volg Klaaske

16 Juli 2010 | China, Beijing

Wat is het nou: Peking of Beijing? Ik ben nog iemand van de generatie Peking en moet erg aan Beijing wennen, ik gebruik ze daarom ook door elkaar. Daarmee val ik natuurlijk wel door de mand: ook ik hoor inmiddels tot de oudere jongeren. Maar goed, we zijn in Beijing. Ik vind het een heerlijke stad. Je wordt helemaal stapelknettergek van het verkeer, van de drukte, van de stank van uitlaatgassen, van het lawaai van het getoeter, maar afgezien daarvan is het prima. Ja, met oversteken moet je uitkijken. Er zijn weinig zebra's en in tegenstelling tot in Nederland is oversteken op een zebrapad hier toch iets van eigen risico. Ik negeer ze meestal en steek daar over waar ik naar de overkant wil. "Do as we do" zei ooit in Chiang Mai een vriendelijke Thai tegen me, en dat werkt ook hier! Zes rijen verkeer: 3 heen en 3 terug, en daar tussendoor laverend naar de overkant. Ik word er al verdraaid handig in.

Ja, het is een heerlijke stad. De temperatuur is rond de 30 graden, en het is benauwd, vochtig. Na een paar uur kan ik mijn T-shirt uitwringen, mijn haren pieken alle kanten op van het zweet en mijn ogen zijn dichtgeplakt van het zout in het zweet. Voeg de vochtige warmte bij de uitlaatgassen die blijven hangen, dan weet je een beetje hoe het voelt.

Na dit alles lijkt het misschien of ik het niet meen, maar ik meen het echt: Beijing is een fijne stad. Ondanks alle drukte en drukkende hitte is het hier heel relaxed, heel ontspannen. De mensen zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam.Om de 10 meter os er een restaurantje, en om de 500 meter een openbaar toilet. Ook al ben ik iemand die daar niet zo veel gebruik van maakt, voor anderen is het een zegen.

In de parken zie je 's morgens groepjes mensen op muziek ochtendgymnastiek doen, of vaandelzwsaien, of andere vormen van Chinese sport. Er zitten overal, ook in de straten, groepjes mensen spelletjes te spelen: veel kaartspelen maar ook bordspelen, er wordt muziek gemaakt en er wordt zelfs aan stijldansen gedaan. En dat alles in een heel ontspannen en vrolijke sfeer.

Er is nog een reden waarom ik Beijing een heerlijke stad vind: shoppen! In Mongolie kon je eigenlijk alleen terecht voor de meest noodzakelijke dingen als water, snoepjes en zoete koekjes, hier in Beijing loop je van de ene winkel in de andere. Ik heb al een paar keer moeten pinnen....

• 16 Juli 2010 - 12:50

Teake:

Shoppen, daar ben je altijd goed in geweest.
    Is het een idee om een telefoon, een zonnenbril, een brillenkoker en alles wat je verder nog in Mongolië verloren bent in Beijing weer aan te vullen?